پزشک‌ خانواده؛ وعده‌ای که روی کاغذ ماند
طرفداران دکتر محسن رضایی
o آفاق را گرديده ام مهر بتان ورزيده ام .خوبان فراوان ديده ام اما تو چيز ديگري
خانه آرشیو عناوین مطالب وبلاگ RSS
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 111
بازدید کل : 166740
تعداد مطالب : 295
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

ابزار پرش به بالا

اسلایدشو

اسلایدر

پزشک‌ خانواده؛ وعده‌ای که روی کاغذ ماند

 

در حدود یک ماه از زمان عملیاتی‌شدن طرح پزشک‌خانواده در شهرهای

بالای ۲۰ هزار نفر گلستان می‌گذرد اما خبری از اجرای این طرح نیست.

مسوولان علوم پزشکی و کارگروه سلامت گلستان از ماه‌ها قبل خبر داده بودند، طرح پزشک خانواده شهری از ۱۰ مهرماه آغاز می‌شود، اما اجرای این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

در صورتی که طرح پزشک‌خانواده شهری در گلستان اجرا شود، در هفت شهرستان آزادشهر، آق‌قلا، ترکمن، علی‌آباد، کردکوی، کلاله و مینودشت و با احتساب گرگان و گنبد، که این طرح در دی‌ماه امسال در این دو شهر اجرایی می‌شود، بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر تحت پوشش طرح پزشک‌خانواده در استان قرار می‌گیرند. در عین حال در ۱۶ شهر دیگر استان نیز که زیر ۲۰هزار نفر جمعیت داشتند، طرح پزشک خانواده شهری همزمان با برنامه پزشک خانواده روستایی از سال ۱۳۸۴ در آن شهرها اجرا شده است.

بر اساس طرح پزشک خانواده شهری، برای اجرای این طرح ۲۸۴ پزشک عمومی و ۱۴۰ ماما یا پرستار در مطب‌های خصوصی و کلینیک‌های شهری مستقر خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان پیش از این گفته بود: طرح مذکور در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در استان به جز گرگان و گنبد از مهرماه جاری اجرایی می‌شود. عبدالله عباسی اظهار کرد: قدمت پزشک‌خانواده در کشور ایران به سال‌های بسیار گذشته بازمی‌گردد و پزشک خانواده در ایران چیز جدیدی نیست. زکریای‌رازی خود ازجمله پزشکانی بود که معتقد بود، تعدد پزشکان موجب بالا رفتن خطاهای پزشکی می‌شود، از این‌رو مراجعه به متخصصان متعدد را ازجمله نارسایی‌های نظام سلامت می‌دانست.

رئیس دانشگاه شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر کشور را مستلزم یکی از شاخص‌های بهداشتی درمانی آن دانست و افزود: اجرای طرح پزشک‌خانواده نتیجه تلاش بر استقرار یک نظام سلامت مطلوب و پاسخگو است.

همچنین رئیس قبلی مرکز بهداشت گلستان گفت: ۲۸۵ تیم سلامت و ۷۰ تیم پشتیبان برای اجرای طرح پزشک‌خانواده نیاز است. محمد نعیمی افزود: با ثبت‌نام ۱۹۳ پزشک برای شرکت در اجرای طرح پزشک‌خانواده، بیش از ۶۵ درصد نیروهای پزشکی این طرح در استان برآورده شده است. وی تامین اعتبار این طرح را بر عهده شرکت‌های بیمه‌ای دانست و گفت: کمبود پزشک این طرح در استان متفاوت است. سعی می‌شود این موضوع با استقرار پزشک در مراکز درمانی جبران شود.

نعیمی اظهار داشت: داروخانه‌ها نیز در سطح اول بیماری، داروها را به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهند. برای سطوح دو و سه بیماری نیز شرایطی تعریف شده و تسهیلات ویژه‌ای برای تامین داروی مردم در هر مرحله از اجرای این طرح، قائل خواهیم شد. وی گفت: کمبود پزشک حاذق و مقبول مردم نیز از مشکلات اجرای این برنامه است که باید در سطح ملی کار شود. معتقدیم تفاوتی بین دریافتی‌های این پزشکان نیست.

به گفته نعیمی، نیروهای مسلح نیز در صورت دریافت آمار و اطلاعاتی از آنها در درمانگاه‌های تامین اجتماعی، فرهنگیان و... از مجموعه وزارت بهداشت به‌عنوان درمانگاه معین و سرپرست معرفی می‌شوند. وی افزود: خدمات دندانپزشکی ارتباطی با طرح پزشک‌خانواده ندارد. در این طرح فقط خدمات در سطح یک پزشکی، پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی در نظر گرفته شده است.

در عین حال رئیس جدید مرکز بهداشت گلستان نیز با اشاره به دلایل تاخیر اجرای طرح پزشک‌خانواده گفت: برای بالا رفتن کیفیت کار و برای اینکه اختلالی در ارائه خدمات صورت نگیرد و برخی نقاط مبهم این طرح بررسی شود این طرح با کمی تاخیر در استان اجرا شد.

مزیدی افزود: قسمت‌هایی از طرح پزشک خانواده نظیر برگزاری کمیته اجرایی شهرستان وکمیته‌های پایش و نظارت، صدور ابلاغ اعضای کمیته‌ها، تهیه آمار دقیق پزشکان و داروخانه‌ها و اطلاع‌رسانی به پزشکان عمومی از طریق سازمان نظام پزشکی ازجمله اقداماتی است که تاکنون برای اجرای این طرح انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت گرگان گفت: نیازمند ۲۶ مرکز بهداشت در شهرستان گرگان برای اجرای هستیم که ۱۸مرکز کم است و باید مراکز دیگری نیز ایجاد شود. پایگاه بهداشت شهری ۱۰۲ پایگاه لازم دارد که تنها ۱۵ مورد آن در شهرستان گرگان موجود است و ۸۹ پایگاه دیگر باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: هر دو هزار و۵۰۰ نفر در این طرح در مناطق شهری باید تحت‌نظر یک پزشک باشند و هر ۱۰هزار نفر باید تحت نظارت یک مرکز بهداشت قرار گیرند. مزیدی اظهار داشت: تعداد پزشکان مورد نیاز ۱۱۶ پزشک در شهرستان گرگان است که تنها در حال حاضر ۱۲ پزشک موجود است، البته ۱۰۰پزشک در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند اما تاکنون۳۰ پزشک واجد شرایط نیستند و تعدادی هم شاغل در مراکز دولتی هستند که نمی‌توانند همزمان در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار داشت: تعداد ماما‌ها ۵۷ نفر بوده که تعداد مورد نیاز برای اجرای طرح پزشک‌خانواده ۷۳ ماماست. همچنین تکلیف درمانگاه‌های شبانه‌روزی در این طرح و جایگاه آنان در طرح پزشک خانواده تاکنون مشخص نشده است.

رئیس جدید مرکز بهداشت گلستان عنوان کرد: تکلیف نظام پرداخت‌ها در این طرح مشخص نیست، چون پزشکانی که وارد این طرح می‌شوند دیگر نمی‌توانند ویزیت بگیرند و ممکن است نظام پرداخت‌ها با تاخیر همراه باشد، بنابراین پزشکان از این بابت نگرانی دارند. گلستان ۲۵ شهر و ۱۴ شهرستان با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده توسط مرتضی میرچولی | لینک ثابت |

آخرین مطالب:
  • » پیام تبریک دکتر محسن رضایی برای پیروزی تیم ملی فوتبال ایران
  • » فردا، کنفرانس خبری دکتر محسن رضایی
  • » صفحه کلیپ های دکتر محسن رضایی در آپارات
  • » بعد از موذن زاده، بهمنی و ...، نوبت به محمود کریمی و سایرین رسید
  • » بیانیه جمعی از هنرمندان به حمایت از رضایی
  • » لیست حامیان مردمی دکتر رضایی برای شورای شهر
  • » نظرسنجی‌ها: اکثریت به محسن رضایی رای می دهند+نمودار
  • » حمایت خانواده شهید هزاوه ایلام از دکتر محسن رضایی
  • » حمایت رسمی بیماران تالاسمی خراسان رضوی از محسن رضایی
  • » حمایت انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون شهر تهران
  • » حمایت بانوان فعال اقتصادی از رضایی
  • » برنامه‌های رضایی برپایه نیاز مردم تنظیم شده است
  • » اعلام حمایت استقلالی ها از محسن رضایی
  • » حمایت نوه امام راحل از محسن رضایی
  • » بازتاب تصویری نشست خبری دکتر رضایی در سایر رسانه ها
  • » تعیین زمان برای حل مشکلات شعار پوپولیستی است/ به شرف رزمندگیم قسم،با مطالعه آمده ام
  • » سفره مردم و دولت باید یکی شود
  • » بی نظیر‌ترین برنامه انتخاباتی در ‌تاریخ انتخابات ایران رو‌نمایی شد
  • » با انتشار بیانیه ای توسط بیش از شش هزار از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس اعلام شد
  • » باید زبان اقوام در دانشگاه‌ها تدریس شود